EMO, een van de toonaangevende beurzen ter wereld, toont innovatieve technologieën in nieuwe toepassingsgebieden
De stemming in de productiesector kan beter zijn. Een zwakke mondiale industriële economie, geopolitieke spanningen en handelsconflicten, maar ook structurele uitdagingen wegen steeds meer op de Europese fabrikanten van industriële goederen. Het is geen wonder dat Duitsland, als het op twee na grootste machinebouwbedrijf ter wereld, ook zwaar wordt getroffen. De over het algemeen zwakke vraag en de vertraging in China wegen op deze exportintensieve sector in Duitsland.
De voorzichtige economische verwachtingen komen ook tot uiting in de laatste cijfers van de VDW (Duitse vereniging van gereedschapsmachines): de inkomende orders voor Duitse fabrikanten zijn in de eerste drie kwartalen van 2024 met 23% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “De huidige ordersituatie blijft moeilijk”, legt Dr. Markus Heering, algemeen directeur van de VDW, uit. “Het nieuws uit de auto-industrie is een reden tot bezorgdheid.” Het blijft een van onze belangrijkste klanten. De Duitse gereedschapsmachine-industrie leverde vorig jaar echter ongeveer 27 procent van haar productie aan de auto-industrie en de toeleveringsindustrie voor de auto-industrie, wat 16 procent minder is dan vier jaar eerder. Volgens de VDW zal de transformatie naar voertuigen met elektrische aandrijving leiden tot aanzienlijk minder investeringen in verspaningstechnologie.
Tegelijkertijd komen andere klantdoelgroepen steeds meer in het vizier van fabrikanten van bewerkingsmachines. Met een aandeel van ongeveer 30 procent is de machinebouw nu voor het eerst de belangrijkste klantsector. Hiertoe behoren bedrijven uit de gereedschaps- en matrijzenbouw, de gereedschapsmachine-industrie zelf en fabrikanten van landbouwmachines en componenten zoals hydraulica en pneumatiek, evenals aandrijftechniek. Daarnaast worden lucht- en ruimtevaart, elektrotechniek en metaalproductie steeds belangrijkere sectoren voor fabrikanten van werktuigmachines. Ook het aandeel van de industrie in de bouw van spoorvoertuigen, energietechnologie, fijnmechanica en medische technologie is blijven stijgen.
Als ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor productietechnologie is EMO het perfecte platform voor leveranciers van metaalbewerkingsoplossingen die zich op deze klanten richten. Van 22 tot en met 26 september 2025 wordt tijdens de “Showcase of Innovations” niet alleen teruggeblikt op 50 jaar succes. Met zijn drie focusthema’s automatisering, digitalisering en duurzaamheid biedt EMO een toegewijde blik op de productie van morgen. Toepassingen voor een zeer breed scala aan productietechnologieën in tal van industrieën zullen geïnteresseerde bezoekers van over de hele wereld naar Hannover trekken. De belangstelling van exposanten voor de komende jubileumbeurs is nu al groot. Meer dan 1200 bedrijven hadden zich al geregistreerd tegen de voorlopige registratiedeadline begin december. Voor de organisator VDW is dit een duidelijk signaal dat de EMO-vakbeurs – net als in het verleden – ook in tijden van crisis een model voor succes is.
Dit wordt bevestigd door Dr. Thorsten Schmidt, CEO van de Heller Group, met hoofdkantoor in Nürtingen: “Al tientallen jaren is het voor ons een onmisbare plaats van inspiratie en uitwisseling – een echte mijlpaal voor onze branche.” EMO verbindt mensen, ideeën en technologieën op een unieke manier. Het stelt ons in staat om langdurige partnerschappen te versterken en nieuwe contacten te leggen. “Hier ontmoeten we specialisten van over de hele wereld om te praten over baanbrekende innovaties, huidige uitdagingen en de trends van morgen”, benadrukt Schmidt. “We zijn bijzonder enthousiast over de mogelijkheid om onze nieuwste ontwikkelingen aan een internationaal publiek te presenteren en een actieve rol te spelen bij het vormgeven van de toekomst van de productietechnologie.”
Een van de exposanten op EMO 2025 is Supfina, een fabrikant van oppervlakteafwerkingssystemen uit Wolfach in Baden-Württemberg. Het bedrijf ziet een groot potentieel in nieuwe groeigebieden zoals e-mobiliteit en windenergie, maar ook in duurzame productieoplossingen. “Dankzij onze brede positionering en gediversifieerde klantenkring blijft onze omzet op peil”, zegt Christoph Siegel, Managing Director van Supfina.
Om de effecten van structurele veranderingen, met name in de auto-industrie, tegen te gaan, investeert het bedrijf in de digitalisering en automatisering van zijn processen. “We zien dit als een kans op lange termijn om onze efficiëntie te verhogen en ons concurrentievermogen te versterken”, vervolgt Siegel. Dit omvat ook het waarborgen van succesfactoren zoals onze decennialange expertise op het gebied van oppervlaktebehandeling, hoge kwaliteitsnormen en een sterke innovatiecultuur. In dit opzicht blijft Duitsland een belangrijke locatie voor Supfina. Investeringen in technologie en opleiding in Duitsland vormen de basis voor wereldwijd succes.
EMO biedt Supfina traditiegetrouw een perfecte setting voor het presenteren van technologische innovaties. Het bedrijf zal een volledig nieuw machineconcept presenteren op de jubileum-EMO die in het najaar van 2025 wordt gehouden. Het doel is om een brede klantenkring aan te spreken.
Voor Datron, een aanbieder van oplossingen voor industrieel frezen en doseren, is “Engineered, Designed and Made in Germany” ook de basis voor het leveren van kwaliteit. Voor het bedrijf uit het zuiden van de Duitse deelstaat Hessen is dit de voorwaarde om wereldwijd tevreden klanten te behouden en nieuwe klanten te werven. “Ondanks uitdagingen op het gebied van regelgeving en politieke hindernissen, zijn we duidelijk toegewijd aan Duitsland als vestigingsplaats en investeren we ongeveer 40 miljoen euro in een nieuw technologiecomplex”, legt Michael Daniel, voorzitter van de raad van bestuur van Datron AG, uit. De nieuwe faciliteit zal de vier lokale vestigingen van het bedrijf met in totaal 300 werknemers onder één dak brengen. Het lokale tekort aan geschoolde arbeidskrachten maakt het in sommige gebieden soms moeilijk om goed gekwalificeerde werknemers aan te werven en te behouden. “Maar we blijven ons inzetten voor jong regionaal talent en een sterke bedrijfscultuur”, meldt Daniel. “We zijn dus nog steeds goed gepositioneerd in de competitie om talent.”
De moeilijke economische situatie in de sector van de machine- en installatiebouw heeft echter een merkbare impact. De voortdurende structurele verandering in de auto-industrie heeft een indirecte impact op de klanten van Datron, met name uit de getroffen autotoeleveringsindustrie. Hoewel het bedrijf gelukkig niet volledig afhankelijk is van deze belangrijke branche, werd er in de eerste helft van 2024 een daling van 4% in omzet en 18% in inkomende orders opgetekend. Dit maakt het cruciaal om nieuwe marktsegmenten aan te boren. EMO is een centraal platform voor Datron om zowel nieuwe als bewezen technologische mijlpalen te presenteren en om directe feedback van klanten en gebruikers te verkrijgen. Bij de laatste EMO lag de focus vooral op “Optimizing Efficiency”, in het bijzonder op het verhogen van de efficiëntie van bestaande machines en nieuwe automatiseringsoplossingen. En op de komende beurs zal het bedrijf bestaande en potentiële nieuwe klanten aanspreken met verbeterde technologieën en verbeterde functionaliteiten voor meerassig frezen.
Peiseler, een fabrikant van taptafels, draaitafels, draaitafels, draaibare kanteltafels, zwenkkoppen en werkstukverschoontafels, overwint de voortdurende structurele veranderingen met hightech en richt zich ook in de huidige moeilijke omstandigheden consequent op kwaliteit en hightech. Net als de rest van de industrie heeft het bedrijf uit Remscheid dit jaar te maken gehad met een aanzienlijke daling van de inkomende bestellingen. De belangrijkste reden hiervoor is een daling van het aantal bestellingen van klanten die hun gereedschapsmachines leveren aan de auto-industrie. Peiseler kampt echter ook met andere structurele obstakels. Het bedrijf ervaart een steeds hogere kostendruk in de concurrentie met leveranciers uit het Verre Oosten. Dit is te wijten aan het hoge loonpeil en de dure energiekosten in Duitsland, maar ook aan de lage lonen en staatssubsidies die met name beschikbaar zijn voor Aziatische concurrenten. Bovendien bemoeilijken de steeds complexere goedkeuringsprocessen als gevolg van exportregelgeving de projectafhandeling.
“Om dit tegen te gaan, richten we ons consequent op technologische innovaties en hoge kwaliteit”, benadrukt Arnd Kulaczewski, Managing Director bij Peiseler. “Onze oplossingen zijn misschien niet altijd de duurste, maar ze moeten worden gekenmerkt door maximale precisie en betrouwbaarheid.” Om minder afhankelijk te worden van de huidige situatie in de auto-industrie, werkt het bedrijf ook consequent aan het diversifiëren van zijn klantensectoren. Peiseler biedt steeds meer op maat gemaakte positioneringsoplossingen voor de sectoren energietechnologie, lucht- en ruimtevaart, medische technologie en robotica. Andere belangrijke toepassingsgebieden liggen op het gebied van additive manufacturing, waar het bedrijf bijvoorbeeld door middel van individuele en zeer nauwkeurige positionering van componenten generatief draadlassen uitvoert.
“EMO biedt ons een geschikt podium om onze technologieën en prestaties te presenteren aan een internationaal publiek uit verschillende industrieën”, voegt Kulaczewski toe. “Hier ontmoeten we onze klanten en potentiële partners.” Supfina-directeur Siegel is een soortgelijke mening toegedaan. Voor hem is de beurs een “waardevol platform om nieuwe impulsen uit de industrie aan te boren”. Tegelijkertijd stelt het ons in staat om “onze innovatiekracht te demonstreren”. De EMO-beurs is ook erg belangrijk voor fabrikanten van bewerkingsmachines, vindt Datron-baas Daniel. Dit komt omdat het niet alleen een enorm bereik heeft, maar ook de mogelijkheid biedt om “onze positie als innovator en ambitieuze speler in de wereldwijde concurrentieomgeving te consolideren”. Voor de VDW als organisator vormen deze beoordelingen een belangrijke bevestiging dat EMO, een van ’s werelds toonaangevende beurzen, al 50 jaar het juiste platform is voor de industrie. Dit geldt des te meer in het licht van de huidige uitdagingen, in combinatie met het vertrouwen dat de EMO-beurs opnieuw een succesmodel zal blijken te zijn voor haar exposanten en bezoekers.