Op een betrouwbare manier automatisch werken kan enkel als de stukken in perfecte staat aan de machine worden aangeleverd. Voor Desart Industries (onderdeel van Buyse Metal Works Group) uit Lier is de ontbraamtechnologie van Rösler daarvoor onontbeerlijk. Vorige zomer werd de trommel die zich meer dan dertig jaar betrouwbaar van zijn taken kweet, vervangen door een nieuw exemplaar. Met de toevoeging van een centrifuge zet het bedrijf ook stappen naar een duurzamer waterbeheer.
De Buyse Metal Works Group verenigt sinds tien jaar twee toeleveranciers met naam en faam: Desart Industries uit Lier en Buyse Decolletage uit Aalter. “Een verhaal van synergie, omdat beide een complementair machinepark hebben”, vertelt technisch coördinator Steven Geerts. “In Aalter ligt de focus op decolletage. Met name grote series en kleinere diameters die op een volautomatische manier geproduceerd worden. Bij Desart in Lier verwerken we vooral de grotere, complexere stukken, vaak in moeilijke materialen en met nauwe toleranties.”
Dat gebeurt bij Desart vandaag met net geen vijftig medewerkers, die mechanische onderdelen tot in de puntjes afwerken voor ronkende namen uit de Belgische maakindustrie. Allemaal komen ze aankloppen in Lier. Het geheim van het succes? “Stukken worden hier van a tot z onder één dak afgewerkt. Van het zagen en het ontbramen tot ze op een van de veertig sterk geautomatiseerde draai- en freescenters terechtkomen. Indien een nabehandeling nodig is, wordt hier een beroep gedaan op betrouwbare leveranciers. Door heel het proces zelf te controleren, kunnen we de nauwe toleranties realiseren die onze klanten eisen. Door deze one-stop-shop proberen we onze klant op een zo maximaal mogelijke manier te ontzorgen.”
Alles moet na elke fase van de productie tot in de puntjes kloppen. Om die reden beschikt Desart over een eigen ontbraamtrommel. Geerts: “Zeker voor stukken die na het op maat snijden of zagen naar volautomatische CNC-machines vertrekken, moet de maatvoering perfect kloppen. De minste braam kan ervoor zorgen dat de stukken niet juist gepositioneerd staan voor de robotgrijper, wat kan leiden tot imperfecties of zelfs schade aan de gereedschappen.”
Al sinds de jaren 80 rekent Desart daarvoor op de technologie van Rösler. Na meer dan dertig jaar trouwe dienst drong een vervanging van de huidige installatie zich echter op. “Er begon zich na al die jaren wat schade af te tekenen aan de lasnaad. Wisselstukken vinden werd ook steeds moeilijker. Om de continuïteit te blijven verzekeren wilden we dus investeren in een nieuwe installatie.”
De keuze van leverancier was bij de start van dit traject al duidelijk. “Dat we niet de markt zijn opgegaan om verschillende fabrikanten van oppervlaktebehandelingsinstallaties te vergelijken, zegt eigenlijk al heel veel. Het vertrouwen was groot, hoezeer we deze machine ook afgebeuld hebben, we hebben er nooit problemen mee gehad. De droger die even oud is, hebben we zelfs gewoon kunnen behouden”, vertelt Geerts.
Ook aan het model werd niet getornd. “Enkel een maatje groter, in functie van het gros van de stukken die we ermee bewerken. Maar je voelt wel de sprong in de tijd die we hiermee maken. De machine is een pak gesofisticeerder. Alles werkt nu PLC-gestuurd. De operator kiest het gewenste programma in functie van de ontbraamtijd die de stukken nodig hebben, en de trommel gaat vanzelf aan de slag.”
Wel spiksplinternieuw is de centrifuge die naast de ontbraamtrommel prijkt. “Het water wordt gefilterd en gereinigd in de centrifuge, zodat we het continu kunnen hergebruiken. Belangrijk, want duurzaamheid is hier niet zomaar een holle slogan. We proberen al zoveel mogelijk in onze eigen energie te voorzien.
Hiermee kunnen we ook op vlak van waterbeheer weer stappen in de juiste richting zetten.”
Wat er overblijft kan als droge stof worden afgevoerd. Een bijkomend voordeel voor Desart, want een afvoersysteem was niet aanwezig in de buurt van de ontbraamtrommel. “We merken wel dat we de zuiverheid van het water nu beter onder controle hebben. De problemen met geurhinder die konden optreden, behoren nu helemaal tot het verleden”, bevestigt Geerts.
Ook over de service van Rösler niks dan lof bij Geerts. “Op zich is er eigenlijk weinig veranderd in onze manier van werken. De technologie van Rösler deed en doet altijd wat ze moet doen om ons de afwerking te garanderen die we nodig hebben. Wel hebben we in de opstartfase wat bijsturing nodig gehad om de controle van het water correct op te volgen om een zolang mogelijke levensduur te garanderen. Maar daarvoor kunnen we altijd rekenen op onze vaste vertegenwoordiger Vincent Raman. Hij is altijd met één telefoontje te bereiken”, besluit Geerts.
RÖSLER BENELUX – Standnummer 154B
Neem dan rechtstreeks contact op met Rösler Benelux BV.
Contact opnemen