Heftrucks en magazijntoestellen zijn nog steeds aan een opmars bezig. Voor het tweede jaar op rij zet de sector een recordjaar neer, al lijkt de groei in dit segment zich wel te stabiliseren. Dat blijkt uit cijfers van Sigma, de federatie van de invoerders van materieel voor de bouw- en goederenbehandeling. De verkoop is afgetikt op 12.765 verkochte trucks in 2018, 178 eenheden of 1,4% meer dan het jaar ervoor. De groeicijfers in Europa liggen wel een stuk hoger (7,2%).
Geen komkommertijd voor Sigma, de federatie van de invoerders van materieel voor de bouw en goederenbehandeling. De zomermaanden zijn het traditionele tijdstip om de jaarcijfers voor te leggen. Dat gebeurde tegen het decor van het Havenhuis van Antwerpen. En het rapport was bijzonder goed voor de sector want het recordjaar 2017 sneuvelde al meteen bij de eerste poging. De sectie goederenbehandeling (waar heftrucks en magazijntoestellen onder vallen) zag zijn omzet stijgen met 7,8% tot 657,5 miljoen euro. In totaal verkochten de Belgische verdelers 12.765 trucks, toch weer 1,4 % hoger dan een jaar eerder. Voorzitter van de sectie goederenbehandeling bij Sigma Hugues Van Espen was dan ook een trots man. “Nooit eerder heeft de Belgische markt dat niveau bereikt. Sinds 2008 zijn we meer dan verdubbeld.” De cijfers hebben overigens alleen betrekking op de Europese merken. Met de Chinese erbij ligt het aantal verkochte machines bijna op 16.000.
Opvallend was ook dat binnen het segment van de vorkheftrucks (4.848 trucks, goed voor een aandeel van 38% in goederenbehandeling), het niet de elektrische motorisatie was die groei liet optekenen. Integendeel, de verkoop van elektrische heftrucks daalde zelfs lichtjes met 4,2%. Toch blijft ze het grootste marktaandeel (58%) in handen houden. Het aantal verkochte thermische trucks ging wel in crescendo (7,6%), maar dan vooral de lpg-uitvoeringen die er met 14% op vooruit gingen. Dieseltrucks lieten een stijging met 5,8% optekenen. Sigma verwacht voor het komende jaar wel dat de trend naar meer elektrisch zich weer zal verder zetten. In het segment van de magazijntrucks was de opmars van elektrische motorisaties duidelijker. De algemene cijfers voor magazijntrucks toonden een opwaartse beweging van 2% tot 7.917 toestellen. Maar het waren vooral de elektrische pallettrucks die hierin de stuwende kracht vormen en het 8% beter deden dan het jaar ervoor.
Toch was het niet alleen rozengeur en maneschijn op de bijeenkomst. Aangezien de markt maar met 178 eenheden aangroeide, verwacht de sectorfederatie dat het plafond voorlopig bereikt is. Dat de verkoopcijfers in facturatie nog goed blijven, heeft vooral te maken met de langere levertermijnen. Sigma rekent voor het komende jaar dan ook op een verdere stabilisering, geen recessie. Heikele punten zijn de politieke onzekerheid (Brexit, eigen regeringsonderhandeling) en de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. De grootste rem op de groei in de materieelsector is het vinden van goede servicemonteurs. Sigma voorzitter Dries Van Haut: “Jongeren zijn minder bereid dan vroeger om extra inspanningen te leveren voor hun werkgever. Hun eigen quality time staat voorop. Dat maakt dat er geen kandidaten meer zijn voor deze jobs. In combinatie met de recordverkoop van machines, zorgt dit voor een enorme werkdruk bij de bestaande medewerkers. De sector heeft tijdens de recente sociale onderhandelingen dan ook geijverd voor een maximale flexibiliteit om vrijwillig overuren te presteren.”