- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
Automatisering kan ook ten dienste staan van mensen. Dat is wat ze bij De Kimpe geloven. Het bedrijf uit Zingem investeerde onlangs in twee plooirobots. Deze moeten niet alleen een capaciteitsgroei mogelijk maken en het bedrijf kostengunstiger laten produceren, maar ze moeten ook de medewerkers ontlasten. Het belastende, repetitieve werk kan nu met een gerust hart aan de plooirobots van Amada worden toevertrouwd.
De Kimpe vestigde in enkele generaties een uitstekende naam in Zingem en omstreken. Dat trok meer dan een decennium geleden ook de aandacht van de groep achter Gondella uit Eke, een internationale fabrikant van winkelrekken. Ze zagen de voordelen voor hun eigen producten van het daar opgebouwde meesterschap in plaatbewerking. Plantmanager Carl Maes: “Vandaag werken we voor 50% voor Gondella en leveren daarna metalen stukken voor een heel divers portfolio aan klanten. Een van onze specialisaties zijn gevelpanelen die gebouwen een eigen karakter geven. Tot voor kort leverden we producten af als halffabrikaten. Maar we willen evolueren naar een one stop shop voor onze klanten, waarbij we ze ook kunnen ontzorgen op vlak van lakken, assemblage en montage.” Jaarlijks verwerkt De Kimpe zo een 2.000 ton aan materiaal.
Met al drie ingenieurs in dienst, is het De Kimpe menens om aan meer dan louter lasersnijden, plooien en lassen te doen. Klanten worden van A tot Z ondersteund om projecten te realiseren. Aan ambitie dus geen gebrek bij De Kimpe. De komende jaren wil het bedrijf zijn omzet van 4 miljoen euro doen stijgen door meer toeleveringsactiviteiten. Maar groeien vraagt om meer capaciteit. “We geloven wat dat betreft hard in automatisering”, geeft Maes aan. “Niet om mensen te vervangen maar om de belastende, repetitieve taken over te nemen, zodat ze de handen vrij hebben voor flexibel en uitdagender werk. Omdat de bottleneck onze plooiafdeling was, moest de capaciteit daar met 30% omhoog kunnen gaan. Twee plooirobotten van Amada moeten dat mogelijk maken.”
De groep ging niet over één nacht ijs bij de beslissing. “We hebben zorgvuldig de markt verkend om een partner te zoeken die het beste onze wensen kon realiseren. Amada is een grote naam in de plooiwereld. Dat boezemde al veel vertrouwen in”, geeft Maes aan. Bovendien was het duidelijk dat ze al de nodige ervaring hadden om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. “Op technisch vlak sprongen vooral de gereedschapswissels en de intelligentie van de machine om zelf te corrigeren waar nodig er bovenuit. Voor ons was het belangrijk om op een betrouwbare manier series van 50 tot 5.000 stuks erop te kunnen draaien en daarin een stukje concurrentiëler te kunnen worden. Daarenboven kunnen we voor zeer complexe stukken nu een consistente kwaliteit voor elke plooi garanderen.”
De kleine plooicel EG AR is geschikt voor stukken van 300 x 300 mm ontvouwd, terwijl het grotere werk (1.000 x 800 mm) gebeurt op de HG ARS plooicel. Maes: “Voor die keuze konden we rekenen op de expertise van Amada. Op basis van de stukken die we vandaag produceren selecteerden we in nauw overleg de juiste plooibanken voor de job.” Ze maakten in juli en september hun entree op de werkvloer en werden door het personeel positief onthaald. “Het is duidelijk dat onze medewerkers zich ontlast voelen en meer ademruimte gekregen hebben erdoor.” Maes kijkt dan ook bijzonder tevreden terug op de investering. “Het is duidelijk dat dergelijke machines een leercurve met zich meebrengen. Onze programmeurs en operatoren moeten nu de tips & tricks in de vingers krijgen zodat de set-up voor een serie nog een stuk vlotter kan. Maar de robots hebben intussen al hun handen vol.”