- Nieuws
- Oppervlaktebehandeling
- Plaatbewerking
- Verspaning
- Maintenance
- Automatisering
- Lassen
- Toelevering
De eerste zijn … het is niet altijd een voordeel of toch? Machineering mocht als allereerste maakbeurs in lange tijd het Belgische beursseizoen voor de industrie heropenen van 8 tot 10 september. Een bijzonder geslaagde terugkeer overigens. Als Belgische Mekka voor het slimme ontwikkelen en maken van producten, componenten en machines, wist de beurs zowel bezoekers als exposanten te charmeren en te enthousiasmeren. Op naar een weer volledig normale editie in 2023.
Laat ons beginnen met de cijfers. In totaal stilden 4.139 professionals hun innovatiehonger op Machineering 2021 bij 92 exposanten. Zij kregen versterking van 314 studenten technisch onderwijs (in samenwerking met technologiefederatie Agoria), die de toekomst van de maakindustrie in België mee moeten verzekeren. Een knap resultaat gezien de timing van de beurs met nog heel wat coronamaatregelen in voege. De organisatie blikt dan ook zeer tevreden terug op deze editie. Exhibition manager Annick Pycarelle: “Het was uiteraard wat bang afwachten wat het zou geven. Overheerst de goesting om buiten te komen of de angst voor de gezondheid. We hebben de kastanjes uit het vuur mogen halen voor de andere beurzen die volgden, maar we zijn blij met wat we gerealiseerd hebben.” Ook voor de exposanten wist deze driedaagse van maken en ontwerpen de verwachtingen ruimschoots in te lossen. De sfeer op de beurs was positief met zowel exposanten als bezoekers die duidelijk enthousiast waren om elkaar eindelijk opnieuw persoonlijk te kunnen ontmoeten. Netwerken stond deze keer echt centraal na dat moeilijke anderhalf jaar van corona. Een goed gesprek om te horen hoe het met elkaar gaat en wat de toekomst brengen moet, is nog altijd bijzonder belangrijk. Op Machineering kon dit weer. Vooral de nocturne op donderdag bleek wat dat betreft een schot in de roos.
Netwerken stond dan wel op het voorplan, bezoekers konden zich nog steeds laten onderdompelen in de laatste productie-engineeringstechnologie. Of u nu interesse had in lassen, snijden, buigen, ponsen, verspanen of 3D-printen er was effectief wel een demo te zien op de beursvloer. CEO Invent Media Karl D’Haveloose loodst ons langs de belangrijkste trends die hij ontwaarde op de beursvloer. “Opvallend was de evolutie naar machine as a service. Werktuigmachinefabrikanten engageren zich steeds in de volledige levenscyclus van de machine tijdens haar operationele periode en daarna. In de wereld van hun klanten is de OEE en beladingstijd cruciaal geworden, zeker nu voorraden zo miniem en flexibel mogelijk worden gehouden en opdrachtgevers om snelle leveringen en maatwerk vragen. De leverancier gaat steeds verder om de klant hierin te ontzorgen door extra apps en ondersteuning doorheen het volledige productieproces, van ontwerp, over optimale bewerking en foutdetectie van verkeerde stukken, tot onderhoud en zelfs herverkoop. Kortom, de leveranciers beslissen steeds meer om de oplossing ( het boorgat), in plaats van de machine ( de boor) aan te bieden. Dat vereist extra investeringen in competenties en service, maar bindt de klant niet alleen aan het merk, maar ook de kwaliteit van het ontzorgen.”
Op Machineering werd ook duidelijk dat de metaalindustrie weldegelijk klaar is om te investeren. Waar in 2020 wat de kat uit de boom gekeken werd door de onzekerheid die een ongeziene pandemie meebracht, wil men er nu met volle kracht tegenaan gaan. “Fabrikanten zetten meer dan louter een machine af, ze leveren de complete oplossing, integratie met robots, cobots en andere oplossingen voor slimme aan- en afvoer incluis. Het gaat erom tot een geheel van flows te komen om producten optimaal en met minder menselijke interventie snel aan te bieden. Net zoals bij nieuwe auto’s, zijn machines nu voorzien van geïntegreerde software en moeten ze draaien in een op maat bestudeerd ecosysteem. Het vertrouwen in het merk is het vertrouwen in de performante ondersteuning van de leverancier. In het high-end segment gaan de eisen en de complexiteit in crescendo. Hier wordt niet meer over een nacht ijs gegaan voor nieuwe investeringen. Machineleveranciers worden integratoren en systeempartners. Expertise en ondersteuning zijn in deze investeringstrajecten soms nog belangrijker dan de machineperformantie an sich”, vat D’Haveloose samen.
Dat investeren in deze tijden vaak neerkomt op digitaliseren hoeft ook niet te verwonderen. “In de metaalindustrie is ze nog maar pas in haar opmars. Het wordt duidelijk dat kennisoverdracht, het Industrie 4.0-gehalte, het designproces en automatisering een steeds belangrijkere plaats op de beursvloer moet en zal krijgen. Wij timmeren met veel geduld en passie aan een beurs waar de fameuze tien technologieroutes steeds meer tot hun recht gaan komen. Beetje bij beetje komen die accenten boven water in het beursaanbod, en de niets vermoedende modale bezoeker ziet nu nog maar het topje van deze ijsberg als je door de beurs flaneert. Dat zal sneller veranderen dan je denkt. Ook in dit kleine België.” Een digitale toekomst dus. Ook voor beursorganisatoren. Want wie zelf niet aanwezig kon zijn in Brussels Expo, krijgt nog een virtuele herkansing. Machineering Digital is het online platform van de beurs waar u bijvoorbeeld alle Expert Classes ‘on demand’ kunt (her)bekijken. Om u warm te houden tot de volgende editie, van 29 tot en met
31 maart in 2023.