Wie totaaloplossingen zegt, moet vaak verschillende componenten tot een perfect geheel brengen. Voor Alphatronics, specialist in toegangscontrole- en parkeersystemen, maakt Ridder iQ het verschil om te allen tijde het overzicht te bewaren in dat kluwen. Het ERP-pakket, geleverd door Trivest Software Group, heeft niet alleen de snelheid van werken verhoogd, maar ook de foutenlast gereduceerd.
Wat doe je als de producten die je installeert niet voldoen aan de vraag van je klanten? Luc Vanvooren startte als antwoord in 1987 zijn eigen productiebedrijf op, gespecialiseerd in beveiliging en toegang. “Alphatronics maakt vandaag vooral het verschil als totaaloplossing, van automatische slagbomen en RFID-badge-lezers tot parkeersystemen en draaikruizen. We zijn een one-stop-shop in toegangscontrole- en parkeersystemen voor klanten in de industrie, de zorgsector en afvalverwerking met medewerkers die geschoold en getraind zijn om technische noden te helpen invullen”, vertelt dochter en technical manager Jasmien Vanvooren. “In onze productiehal in Lokeren maken we onze eigen behuizingen en metalen constructies en assembleren we de elektronica die reeds bestukt is in een erkend laboratorium. De focus ligt vooral op R&D om telkens weer aan de behoeften van de markt tegemoet te komen.”
Omdat er veel bewerkingen nodig zijn om tot een totaaloplossingen te komen, had Alphatronics al in 2005 de noodzaak van een ERP-pakket ingezien. “We hadden echter de fout gemaakt om de software specifiek op onze leest te laten schoeien. Gevolg? Updates en upgrades waren niet evident en duur, tot ze zelf volledig onmogelijk werden en we wel moesten veranderen. Vooral omdat we geen duidelijk inzicht hadden in de productie en geen overzicht hadden over hoe ver we al stonden met een bepaald order.” Dat was voor Alphatronics twee jaar geleden het sein om op zoek te gaan naar een nieuwe oplossing. “We stonden op het punt om weer in zee te gaan met dezelfde leverancier tot een aantal bedrijven hier in de industriezone de naam Ridder lieten vallen.” Een demo later was Alphatronics meteen overtuigd van de meerwaarde.
Voor Vanvooren maakte het uitgangspunt van de software het verschil. “Je voelt in alles dat Ridder iQ is opgebouwd vanuit de productie. Net wat wij misten. De demo gaf meteen het gevoel dat het ook voor alle types gebruikers een even inzichtelijk en eenvoudig te gebruiken systeem zou zijn. Bovendien wist de consultant op elke vraag een kundig antwoord te geven.” In november 2017 was de kogel door de kerk. Ridder iQ zou het worden. Toch duurde het nog tot juni 2018 vooraleer men live ging. Alphatronics nam immers zijn tijd om het voortraject grondig aan te pakken. “We hebben de sleutelgebruikers uit verschillende afdelingen (aankoop, boekhouding, productie, IT …) samengebracht om tot een echte oplossing voor ons te komen, zonder daarbij buiten de standaardlijntjes te kleuren. Dat is ook het mooie aan Ridder iQ, het past zich aan je bedrijfsvoering aan”, stipt Vanvooren aan.
Dat grondige voortraject kwam ook voort uit de ambitie om meteen op volle kracht van start te gaan. Het grootste aandachtspunt in deze oefening was immers de communicatie doorheen het volledige traject optimaliseren. Vanvooren: “Hoe doen we het vandaag? En hoe kunnen we het morgen beter doen doordat iedereen zicht heeft op de informatie die hij nodig heeft. Dat kon alleen door de verschillende modules, CRM, Shopfloor en Service tegelijk te implementeren. De volgende stap is nu de planning.” Dat de overgang zo vlot is verlopen, is deels ook te danken aan het oude pakket. “De wil om te veranderen was zo groot omdat we met de oude software voortdurend tegen onze limieten aan liepen. Door de eenvoudige visualisatie hebben we nu in een oogopslag inzicht in onze productie, wat maakt dat we sneller kunnen werken, minder fouten maken en efficiënter kunnen communiceren met elkaar en de klant. Ik kan Ridder iQ dan ook aan iedereen warm aanbevelen.”