Met een CRM-systeem kunnen bouwbedrijven contact houden met hun klanten, vervolgorders genereren en nieuwe klanten werven.
De voordelen die een CRM-systeem biedt aan bedrijven in de bouwsector zijn nogal divers. Sommigen van hen beloven in een korte tijd een Return on investment, terwijl anderen de neiging hebben hun toegevoegde waarde in continuïteit te tonen. Hoewel de bouwsector in volle bloei is en orderboeken op veel plaatsen goed gevuld zijn, moeten bouwbedrijven de concurrentie het hoofd zien te bieden en zich onderscheiden van de concurrentie. Uiteindelijk moeten bedrijven in de bouwsector zich niet langer afsluiten voor een CRM-systeem maar het een onderdeel van de IT-strategie maken en de toegevoegde waarde erkennen om het succes op lange termijn van het bedrijf te vergroten.
Een van de meest fundamentele en essentiële voordelen van een CRM-systeem is de centrale opslag van alle relevante klantgegevens op slechts één plaats. Alle geautoriseerde actoren van verschillende afdelingen van een bedrijf hebben hier toegang toe en hebben dus hetzelfde kennisniveau. Vanaf hier kunnen alle klantrelaties worden georganiseerd, beheerd en beheerd. Of het nu gaat om binnenkomende aanvragen, aanbodbeheer, klachtenbeheer of service, alles is centraal beschikbaar op één plek en in real-time. Als een klant bijvoorbeeld antwoordt met een concreet verzoek, kunnen de vorige contacthistorie, lopende bestellingen of eerdere klachten direct worden bekeken. Als gevolg hiervan kunnen vragen van klanten veel sneller en beter worden beantwoord, wat beide partijen tijd bespaart en de klantrelatie op de lange termijn versterkt.
Met een CRM-systeem is het ook mogelijk om gemakkelijk en gemakkelijk toegang te krijgen tot relevante gegevens terwijl u onderweg bent. Procurators kunnen een dergelijk aanbod snel en mobiel vrijgeven en het hoeft niet te wachten tot het weer thuis is. Dit garandeert een snellere orderverwerking en verhoogt uiteindelijk de slaagkansen bij aanbestedingen. Bovendien vergroot de mogelijkheid om sociale media te verbinden het bedrijfsnetwerk en breidt de relatie met potentiële nieuwe klanten uit. Vragen via Facebook kunnen bijvoorbeeld direct met een geschikte verbinding worden overgebracht naar het CRM-systeem en snel worden beantwoord.
Om het onderwerp verbinding aan te pakken, kan een CRM-systeem dat is verbonden met andere bedrijfssoftware-oplossingen, zoals een documentbeheersysteem (DMS), een verdere significante toegevoegde waarde creëren. Met een centrale documentendatabase kunnen alle documenten zoals aanbiedingen, berekeningen, bouwplannen, vergunningen, enz. In de nieuwste versies worden bekeken. Voor de service betekent dit een betere klantenservice en een betere basis voor geïnformeerde besluitvorming. Alle informatie over een project wordt op een centrale locatie opgeslagen en op een gebruiksvriendelijke manier gevisualiseerd.
Naast de daadwerkelijke klantenservice en verkoop profiteert marketing ook enorm van het gebruik van een CRM-systeem. Campagnes zijn veel eenvoudiger, beter en soms geautomatiseerd Plan en monitor van start tot finish. Met een CRM-systeem verkrijgt men uiteindelijk een 360 ° klantprofiel waarmee marketingmaatregelen veel gerichter en geïndividualiseerd kunnen worden. Gedurende de hele klantreis geeft het systeem informatie over de status en garandeert het onmiddellijk inzicht in de resultaten.
Zelfs op de HR-afdelingen van een bouwbedrijf heeft het gebruik van een CRM-systeem een groot aantal voordelen. In speciaal aangemaakte digitale personeelsbestanden worden alle relevante gegevens van een medewerker opgeslagen. Hier kunt u ook zien welke vaardigheden beschikbaar zijn in het bedrijf (verdere opleiding, enz.) En welke bronnen beschikbaar zijn in de nabije toekomst en kunnen worden gebruikt in nieuwe projecten. Het kan dus al tijdens de projectaanvraag worden berekend, of een contract realistisch is om uit te voeren of niet. Evenzo kan het kandidaat beheer in veel delen worden geoptimaliseerd en geautomatiseerd door middel van geschikte functies.
Tijdens de bouwfase kunnen overeenkomstige klachten of tekortkomingen in het project worden opgenomen en door het systeem worden beheerd. In overeenkomstige procesbalken wordt altijd precies aangegeven in welk stadium een bouwproject zich momenteel bevindt, dat zich met eventuele gewenste verbeteringen beweegt. Nadat een bouwproject is voltooid, wordt het project opgeslagen in het CRM-systeem en voorzien van de bijbehorende gebouwnummers. Evenzo kunnen gegevens van het woningbedrijf worden geïmporteerd. Dit alles garandeert uiteindelijk een betere service voor latere onderhoudstaken.
Wilt u meer informatie over een CRM-systeem voor de bouwsector, wilt u geschikte leveranciers en oplossingen vinden of meer te weten komen over andere functionaliteiten van CRM-systemen voor de bouwsector, bezoek dan www.crmvergelijken.be.