In een digitale samenleving is cybersecurity belangrijker dan ooit. Dat werd deze zomer pijnlijk duidelijk door een ransomwareaanval bij Asco die de productie volledig lam legde. U doet er dus goed aan uw bedrijf en uw medewerkers te sensibiliseren rond deze materie. Oktober is uitgeroepen tot de Europese Cyber Security maand waarbij verschillende nationale campagnes gelanceerd worden om een groter bewustzijn rond cyberveiligheid te creëren.
Op 1 oktober zijn twee campagnes van start gegaan rond cybersecurity. De ene van het Centrum voor Cybersecurity België en de andere van de Cyber Security Coalition. Ook Agoria ondersteunt deze acties. Niet toevallig starten ze op dezelfde dag, want oktober staat te boek als de Europese Cyber Security maand. Het doel van deze Europese actiemaand (en de diverse nationale campagnes die erop inhaken) is om burgers en organisaties beter bewust te maken van praktijken die de cyberveiligheid in gevaar brengen, om cyberveiligheid te bevorderen en om mensen door middel van voorlichting en het delen van goede praktijken voldoende te wapenen om zichzelf online te beschermen. De Europese actiemaand heeft dit jaar als overkoepelend thema ‘Cybersecurity is a shared responsibility’.
De Belgische nationale campagne is al aan zijn vijfde editie toe en bindt dit jaar onder de slogan ‘relax en denk twee keer na voor je op een link klikt’ specifiek de strijd aan tegen phishing. Hoewel steeds meer internetgebruikers weten wat phishing is, klikken nog te veel mensen op links in valse berichten en raken ze daardoor bijvoorbeeld besmet met een virus. Vaak is men gewoon te snel, een klik is gauw gebeurd. Tijdens de campagnemaand oktober zal er via radiospotjes, filmpjes en tips op sociale media aandacht gevestigd worden op de problematiek. Wij vatten hieronder ook al enkele tips voor u samen.
Cyberveiligheid begint uiteraard met het afschermen van informatie. Niet alleen voor de buitenwereld, maar ook voor interne medewerkers. Niet iedereen heeft dezelfde toegang tot bepaalde gegevens nodig. Zet daar een efficiënte autorisatie rond op poten.
Cruciaal daarin is het up-to-date houden van de informatiesystemen. De technologie verandert snel en ook hackers zitten niet stil. Zorg daarom dat u steeds mee bent en informeer u bij de investering in technologie steeds over de mogelijkheden en de kostprijs van verdere updates. Vergeet niet de mobiele apparaten te beveiligen en zorg voor een encryptie van e-mails indien er gevoelige informatie langs die weg gecommuniceerd wordt.
Smartphones en laptops zijn een geliefd doelwit om van binnenuit de beveiliging van een bedrijf te omzeilen. Vaak wordt er op vlak van veiligheid slordiger mee omgegaan. Maak dus ook uw personeel bewust van de cybergevaren en zet voldoende opleidingen rond deze materie op het getouw. Een sterk wachtwoord dat op frequente basis verandert bijvoorbeeld is de basis van een goede beveiliging. Daarnaast kan u hen het beste informeren over welke acties meteen moeten worden ondernemen indien er toch sprake zou zijn van een inbreuk op de beveiliging. Een adequate respons kan immers de schade gevoelig beperken.
Back-ups zijn ten slotte niet meer weg te denken uit moderne bedrijfsvoering. Analyseer welke gegevens van cruciaal belang zijn en zorg voor een voldoende hoge frequentie van de back-up zodat er niks kan verloren gaan. Met andere woorden, cyberveiligheid is meer dan alleen maar investeren in de duurste antivirussoftware. Het is een kwestie van meerdere technieken te combineren om het risico zo goed af te dekken. Daarbij is het van belang om te zorgen dat uw medewerkers mee aan hetzelfde cyberveilige zeel trekken.