Bij Morsink Constructie in Enter installeerde aalbers|farina uit Renswoude onlangs een automatisch langgoedmagazijn voor de opslag van buizen en kokerprofielen. Hoe dat bevalt, vroegen we aan directeur/eigenaar Erik Morsink die zijn bedrijf in 1998 oprichtte, inmiddels ruim 25 medewerkers in dienst heeft en een belangrijke leverancier is van staalconstructies voor de utiliteits- en woningbouw.
“We zijn gestart als producent van staalconstructies”, vertelt Erik Morsink over de beginjaren. “Dan moet je denken aan constructies voor bedrijfshallen en de utiliteits- en woningbouw. Daarnaast kan men ook bij ons terecht voor trappen, bordessen en balustrades. Als het maar van staal is. Al snel groeiden we op onze startlocatie uit ons jasje. Dus rond 2003 verhuisden we naar onze huidige locatie in Enter. En ook daar zijn we momenteel alweer aan het uitbreiden.”
Bij Morsink worden verschillende bewerkingen aan stalen profielen, balken en platen uitgevoerd. Welke zijn dat? Morsink zegt daarover: “Afkorten natuurlijk, waarvoor we een semi-automatische boor-/zaaglijn hebben staan. Maar ook hebben we een pons-/knipstraat en een CNC gestuurde plasma snijtafel waar we platen van 10 tot 40 mm dik op snijden. En uiteraard wordt er bij ons veel gelast. Dit gebeurt handmatig met MIG/MAG. Natuurlijk krijgen we wel eens de vraag of we ook robotlassen, maar we verwerken geen series. Alles is hier maatwerk, dus dan hebben robots weinig zin. Per week gaat hier zo’n 100 ton staal door het bedrijf zodat we binnen de bouwwereld een serieuze speler zijn op het gebied van staalconstructies. Dit ook omdat we een eigen engineeringafdeling hebben die in opdracht hallen en trappen kan ontwerpen inclusief de daarbij behorende sterkteberekeningen. In dit kader denken we ook graag in een vroeg stadium mee met onze opdrachtgevers. Wat iemand bedenkt is niet altijd efficiënt te produceren. Door soms kleine aanpassingen te doen kun je op dat vlak vaak veel winst behalen.”
“Aanvankelijk lag het langgoed opgeslagen in een traditioneel magazijn dat niet zo hoog was en vrij veel plek innam”, zegt Morsink over de vroegere logistieke situatie. “We waren echter bezig met een uitbreiding van de hal alsmede met de aanschaf van een nieuwe grote machine. Met het oude langgoedmagazijn zat dan in feite gelijk de extra gewonnen ruimte weer vol. Als we dus gelijk een nieuw magazijn zouden aanschaffen konden we logistieke winst behalen en aan vloeroppervlak winnen. Na een marktstudie kwamen we uit bij aalbers|farina. Dit bedrijf zit redelijk in de buurt, is Nederlands en kwam met een goed voorstel. Zowel technisch als financieel.”
aalbers|farina is een zusterbedrijf van het bekende Nederlandse metaalbedrijf aalbers|wico waarbij de opslagsystemen in feite zijn ontwikkeld vanuit de eigen behoefte aan een efficiëntere manier om plaatmateriaal en langgoed op te slaan. Inmiddels telt het programma van aalbers|farina verschillende geautomatiseerde platen- en langgoedmagazijnen in diverse afmetingen. Met systeemhoogtes tot maar liefst 12 meter kan hiermee in productiebedrijven fors worden bespaard op vierkante meters die weer benut kunnen worden voor productie. De bediening van de automatische magazijnen gaat via een touchscreen. Naast de magazijnen levert aalbers|farina bijvoorbeeld ook de ‘Sheetliner’ plaattransportsystemen die een volledige integratie en koppeling tussen een platenmagazijn en een pons/knipmachine of een laser-, plasma- en/of autogeensnijmachine mogelijk maken.
Hoe bevalt het nieuwe automatische langgoedmagazijn LM Compact van aalbers|farina in de praktijk? “Om te beginnen is alles nu veel compacter opgeslagen”, vertelt een enthousiaste Erik Morsink. “Omdat het magazijn bijna 6 meter hoog is en over 17 opslaglades beschikt, eist het veel minder vloeroppervlak op dan voorheen. De werking is ook heel eenvoudig. Via het touchscreen toets je het gewenste staalprofiel in en dat verschijnt dan vanzelf aan de uitvoerzijde. Omdat we het magazijn pal naast de zaag-/boorlijn hebben gezet, hoeft een medewerker het langgoed, zonder dit in de hoogte te hoeven tillen, slechts een meter te verplaatsen en het ligt op de rollenbaan. Naast de logistieke winst is deze manier van handling dus ook veel minder fysiek belastend voor het personeel. Ik kan ieder construct-
iebedrijf dat met langgoed materiaal werkt deze logistieke oplossing dan ook alleen maar van harte aanbevelen.”