Het detecteren van de slijtage van de glijfolie in de lineaire systemen in een vroeg stadium was het doel van de ingenieurs bij igus, die nu een nieuwe, intelligente lineaire geleiding hebben ontwikkeld. Een sensor in de lagerglijfolie meet de individueel te bepalen slijtagelimiet en geeft een alarm wanneer deze limiet wordt bereikt. Hierdoor kan onderhoud van te voren worden gepland en onverwachte systeemstoring worden voorkomen.
Wanneer moet ik mijn lager vervangen? Deze vraag wordt continu gesteld door operators van systemen waarin lineaire robots en lineaire geleidingssystemen worden toegepast. Van de verpakkingsmachine en de glasverwerkende industrie tot bewerkingsmachines. Lineaire geleidingen moeten bestand zijn tegen extreme belastingen. Om vroegtijdig slijtage te detecteren van de glijdende smeermiddelvrije lagers gemaakt van high-performance kunststoffen en het van te voren plannen van het onderhoud, heeft igus nu een intelligent systeem ontwikkeld voor haar drylin lineaire systemen. De nieuwe “smart plastics” technologie meet de slijtage van de vuil- en stofbestendige lagers een geeft de gebruiker een signaal wanneer de slijtagelimiet is bereikt.
Een nieuwe intelligente en gepatenteerde technologie waarborgt de meting van de slijtage van een lager in alle richtingen. Om dit te doen, integreert igus een sensor in het lager, welke de meetgegevens naar de icom stuurt. De communicatiemodule verzamelt de data van alle smart plastics sensoren, verwerkt deze en stuurt ze door. De gebruiker kan de bewaking overnemen met het terminal-apparaat van zijn keuze en kan dus altijd reparaties, onderhoud en vervanging uitvoeren.
Wanneer een lager vervangen moet worden, dan is dit heel eenvoudig omdat igus hier vertrouwt op haar intelligente lager vervangingstechniek. De lineaire as of het multi-as portaal met tandriem-aandrijving hoeft niet langer gedemonteerd te worden, omdat de vervanging direct op de rail plaats vindt. Net als een pitstop in de Formule 1, kan het lineaire glijlager in een mum van tijd worden vervangen en dankzij een gratis gereedschap, reduceert dit de stilstandstijd tot een minimum. Het systeem kan binnen enkele minuten weer in bedrijf worden gesteld.