- Nachrichten
- Oberflächenbehandlung
- Blechbearbeitung
- Bearbeitung
- Wartung
- Automatisierung
- Schweißen
- Angebot
Al ruim dertig jaar is Testas een toonaangevende, voorraadhoudende groothandel van halffabrikaten in aluminium, roestvrij staal en koperlegeringen op de Belgische markt. Dankzij een breed voorraadassortiment en wereldwijd netwerk van partners, is Testas uitgegroeid tot dé onestopshop voor metaalverwerkende bedrijven. Vandaag staan digitalisering en duurzaamheid hoog op de agenda van het bedrijf. Gilles Heymans, change manager bij Testas, geeft tekst en uitleg.
Als onderdeel van de Nederlandse MCB Group staat Testas, gevestigd in Wommelgem, al vele jaren garant voor een gesmeerd lopend leveringsproces aan klanten, een bijhorende service op maat, én een scherpe prijszetting.
“Met ons breed assortiment platen, staven, buizen en profielen zijn we de bevoorrechte leverancier van heel wat bedrijven uit diverse sectoren in de maakindustrie”, bevestigt Gilles Heymans. “Dankzij een goede spreiding van onze klantenportfolio draaien we vandaag een mooie, stabiele omzet. Ons ervaren commercieel team maakt onze klanten graag wegwijs in ons productaanbod.”
“Met persoonlijk, professioneel advies en een optimale service maken we het verschil”, geeft Heymans aan. “Een gepersonaliseerde aanpak op maat van de klant is mogelijk omdat we kosten noch moeite sparen om onze interne bedrijfsprocessen maximaal te digitaliseren en te automatiseren. Twee jaar geleden – in volle coronapandemie – maakten we de switch naar SAP als nieuw ERP-systeem. Die stap van een papiergedreven en tijdsintensief planningssysteem naar een performant softwarepakket zorgt alvast voor een optimale samenwerking tussen Testas en het moederbedrijf enerzijds en de klanten anderzijds. Dankzij het gebruik van SAP kunnen we gegevens over in- en verkoop, logistiek, administratie en boekhouding aan elkaar koppelen, zodat deze processen automatisch worden aangestuurd en dus efficiënter verlopen. Meer dan ooit kunnen we maximaal voldoen aan vragen en wensen van onze klanten.”
Die focus op klantencommunicatie wordt in de praktijk gerealiseerd via de nieuwe Testas-webportal die in november 2021 werd gelanceerd.
“Onze nieuwe webportal is veel meer dan louter een webshop”, legt Heymans uit. “In onze portal kan een klant een persoonlijke account aanmaken. Zo kan hij onder meer prijzen calculeren, orders plaatsen en levertermijnen opvolgen. De portal laat ook toe om de bestelhistoriek te raadplegen, facturen te bekijken en zelfs eigen artikelnummers te linken. We merken dat heel wat klanten en prospects ondertussen de vele voordelen van onze webportal ontdekt hebben, met snelheid, eenvoud en een helder inzicht in onze voorraden als belangrijkste troeven. Na amper één jaar gebeurt al bijna een kwart van onze business digitaal. Via EDI – Electronic Data Interchange – willen we trouwens nog een stap verder gaan, door ons ERP-systeem met dat van de klant één-op-één te laten communiceren. De eerste EDI-samenwerkingen zijn reeds opgestart.”
Deze digitale manier van werken wil het Testas-team in 2023 dus volop verder uitrollen. “We merken dat we door alle digitaliseringsontwikkelingen de klantbeleving ook versterken. Onze medewerkers kunnen extra tijd vrijmaken voor complexere aanvragen en advies op maat. Onze klanten ervaren dit als een echte meerwaarde.”
Naast digitalisering staat ook duurzaam ondernemen als prioriteit aangevinkt bij Testas. “Duurzaamheid is een topic dat ook in onze sector steeds meer aan belang wint”, zegt Gilles Heymans. “Efficiënt energiebeheer, circulair ondernemen, welzijn op het werk, gezonde en veilige werkomstandigheden, duurzame partnerships…: de lijst van strategische doelstellingen is lang. Omdat we op dit vlak niet steeds de nodige expertise in huis hebben, startten we in oktober 2022 een VCDO-traject bij Voka op. In 2023 willen we concreet werk maken van specifieke duurzame doelstellingen, vertrekkend vanuit een nulmetingrapport dat Voka al uitvoerde in ons bedrijf.”
Om die duurzame strategie en bijhorend plan zo bewust mogelijk uit te rollen, is een breed intern draagvlak nodig bij alle Testas-medewerkers. Heymans legt uit hoe dit aangepakt wordt: “Binnen elk departement – van finance tot warehouse – wordt een medewerker afgevaardigd die het project mee in goede banen zal leiden. Zo ontstaat een hecht team van een tiental collega’s dat via recurrent overleg alle nodige duurzaamheidsacties zal borgen binnen Testas. Zij zijn de ambassadeurs binnen het bedrijf, die andere collega’s enthousiast maken en het bedrijf op termijn laten uitgroeien tot een koploper in duurzaamheid.”