Om mondiaal in de voorhoede te kunnen blijven opereren, staat de Europese industrie voor grote uitdagingen. Oudere machines zullen vervangen moeten worden door state-of-the-art productiemiddelen, terwijl het toenemende tekort aan ervaren arbeidskrachten een snellere invoering van slimme automatisering vereist. Tegelijkertijd moet er intelligenter worden samengewerkt in de keten, meer aandacht komen voor de circulaire economie, terwijl het gebruik van schaarse grondstoffen maar ook de CO2 footprint omlaag moeten. Om dat te realiseren moet er op meerdere fronten geïnvesteerd worden waarvoor de komende EMO in Hannover (22 t/m 26 september) een ideale inspiratiebron is. De beurs staat dit jaar in het teken van ‘Innovatieve Productie’, waarbij ruim 1.400 exposanten in 17 hallen inspirerende oplossingen presenteren waarmee onze metaalindustrie haar internationale concurrentiepositie kan versterken.
Het is cruciaal dat de metaalsector nieuwe technologieën en oplossingen blijft omarmen. Op de EMO vind je daarvoor een brede selectie van toonaangevende fabrikanten en leveranciers die gespecialiseerd zijn in op maat gemaakte productieoplossingen in de machinebouw. Op de stands kun je bewerkingsmachines in actie zien, ideeën uitwisselen met specialisten uit de industrie, maar ook gerichte adviezen inwinnen en workshops en live demonstraties volgen.
Dit jaar bestaat de EMO vijftig jaar! De eerste beurs was in 1975 in Parijs en switchte in de jaren daarna tussen Parijs, Milaan en Hannover. In 2023 en dit jaar was/is de beurs in Hannover en in 2027 is hij weer in Milaan. “EMO is uniek onder de vakbeurzen omdat het de hele waardeketen van de metaalbewerking presenteert – van werktuigmachines, productiesystemen en additieve processen tot precisiegereedschappen, automatisering, metrologie, kwaliteitsborging, software en accessoires”, benadrukt Dr. Markus Heering, uitvoerend directeur van EMO-organisator VDW (Duitse Vereniging van Werktuigmachinefabrikanten) in zijn presentatie tijdens de ‘EMO World Tour’ bijeenkomst medio mei van dit jaar in Rotterdam. “Het motto van EMO, ‘Innovate Manufacturing’, is daarom meer dan alleen een slogan. Het is een oproep aan leveranciers en gebruikers om de kansen die nieuwe technologieën bieden, moedig te omarmen.”
“Lag de focus in de beginjaren van EMO meer op individuele machines, nu gaat het vooral om slimme en rendabele totaaloplossingen,” aldus Christian Pfeiffer, senior vice president sales van de Deutsche Messe AG. “Er is nu sprake van een totaal andere communicatiesituatie, waarbij alle machines in de procesketen met elkaar gekoppeld kunnen worden. Dat is op de EMO live te zien. Ook zijn machines tegenwoordig standaard uitgerust met uitgebreide sensor- en bewakingssystemen waarmee datagestuurde manarme en onbemande productie mogelijk is. Maar dat niet alleen. Leveranciers kunnen op afstand ‘meekijken’, storingen zien aankomen en voorkomen en onderhoud op basis van werkelijke conditie inplannen. Dat is niet alleen goedkoper, maar betekent ook minder downtime waardoor het machinerendement toeneemt. Daarnaast opent machine learning, een deelgebied van kunstmatige intelligentie, een nieuwe dimensie van zelforganiserende productie. Hierdoor kunnen bedrijven flexibeler inspelen op veranderingen in de markt en op individuele klantbehoeften, wat een cruciale voorwaarde is om op lange termijn innovatief en concurrerend te blijven.”
Qua personeelsbezetting kampt de industrie met zowel een veranderend arbeidsethos (opmars van 3-daagse werkweek) als een toenemend tekort aan vakmensen. Beide fenomenen kunnen te lijf worden gegaan met digitalisering en automatisering. Daarbij kunnen interactieve assistentiesystemen machine operators ondersteunen en de productiviteit, kwaliteit en efficiëntie verhogen. Tegelijkertijd moeten we zuiniger met zeldzame grondstoffen en energie omspringen en zal er nog meer aandacht moeten zijn voor de circulaire economie. Ook zullen afvalstromen ingeperkt, recycling aangemoedigd en machines energiezuiniger moeten worden. Dit alles komt aan bod in de ‘Sustainability Area’ die op de komende EMO een centraal punt zal vormen en actuele oplossingen toont, gericht op duurzame productie.
Tijdens de EMO World Tour in Rotterdam waren ook Eddo Cammeraat (voorzitter FPT-Vimag), Ires Veerman (branchemanager FPT & Nevat – FME) en John Kooning (managing director DMG Mori Nederland) aanwezig. Zij benadrukten dat in deze veranderende markt bedrijven adaptiever en flexibeler moeten worden en zich vooral meer moeten focussen op samenwerking. Een goed voorbeeld hiervan gaf een zestal bedrijven in het voorjaar tijdens de TechDemoweek in Veenendaal/Ede. “De ERP systemen van alle deelnemende bedrijven waren connected en zij produceerden samen een gepersonaliseerd eindproduct,” zegt Veerman hierover. “Met een uitgebreidere configuratie staan we in september op de EMO in Hannover, waar een consortium van elf toonaangevende technologiebedrijven, verenigd door FPT in Hal 15 laat zien hoe de verspanende fabriek van de toekomst binnen handbereik ligt.”
Op de gezamenlijke EMO-stand van Cellro, DMG MORI, FUCHS, HEIDENHAIN, ISCAR, Mitutoyo, MKG, SCHUNK, Supplydrive en TopSolid & Zoller (Laagland) ervaren bezoekers een volledig functionerende fabriek met drie essentiële elementen: Digitale Werkvoorbereiding, Autonome CNC-productie en Real-time Productie Cockpit. Deze volledig geïntegreerde productieomgeving zorgt voor een minimale machinestilstand, meer rendement, kortere doorlooptijden, een lagere CO2 output en ook voldoet hij aan de nieuwste regelgeving (PCF, e-facturatie, digitale productpaspoorten).