Plattform für die metallverarbeitende Industrie
Onwijs flexibel zijn. Dat is wat klanten nodig hebben
De mens als belangrijkste factor.

Unglaublich flexibel sein. Das ist es, was die Kunden brauchen

Van papieren bonnen naar complete automatisering. Kobout deed het. In 2017 zette het logistieke team van Kobout dit proces van constante verbetering in gang. Altijd met de klant voor ogen. Of klanten nu een standaard setje bouten, private label of een extra barcode willen: niets is te gek voor het bevlogen team van Kobout.

Dit jaar bestaat Kobout 45 jaar. Vanaf dag één staan ontwikkeling en verbetering van de processen voorop. “We hebben 60.000 locaties in ons magazijn en ruim 100.000 verschillende bouten en moeren in het assortiment. Dat maakt het een hele uitdaging om elke dag duizenden orderregels te versturen”, weet ook Joost Kunst. Daarom startte het bedrijf in 2017 een traject om papier en afvinklijstjes te vervangen door een warehouse management systeem, dat door de jaren heen steeds verder verbeterd werd. 

Bild 2
Elk product wordt voorzien van de juiste barcode en informatie.

Het digitale tijdperk

Met resultaat: medio 2024 loopt het proces als een trein. “Het aantal klantklachten is met 75% gedaald.” Joost wijst op het automatiseringssysteem. “Alles is tegenwoordig meetbaar. We analyseren iedere foutmelding. Daarmee herken je de bottleneck sneller en kan je het oplossen. Dat kost tijd en soms moeten we schakelen in het team. Maar het is altijd de moeite waard. We beginnen dan ook dagelijks met een overleg: welke puntjes hebben aandacht nodig, wat moeten we oppakken en wat kan er teruggekoppeld worden. Zo groeien we constant. Soms ligt de fout ergens persoonlijk. Dan gaan we in gesprek om onze collega te helpen. Ook dat is vooruitgang.”

Foto 4
Van binnenkomst tot vertrek: alles wordt geautomatiseerd.

Een hele organisatie

In het magazijn van bijna 1,5 hectare staan 44 Hänel Lean-Liften. “Zo’n lift zorgt ervoor dat de juiste la op werkhoogte wordt gebracht. Het product, voorzien van een barcode, wordt gescand, zodat de orderpicker altijd het juiste item te pakken heeft. Wist je dat onze producten na binnenkomst binnen 24 uur al beschikbaar zijn voor de verkoop? Het is een hele organisatie voor een doosje bouten; bizar, maar ook heel mooi!”

Het blijft niet bij automatiseren alleen. “Onze mensen zijn en blijven de belangrijkste factor binnen Kobout”, benadrukt Joost. “Daarom kijken we heel bewust wie op welke plek past. Een kwestie van je mensen kennen en weten wat ze kunnen én willen.” 

Foto 1
Ruim 100.000 verschillende bouten en moeren op 60.000 locaties.

Klanten met een gouden lintje

Door te standaardiseren biedt Kobout een optimale klantenservice. “Tegelijk zijn we onwijs flexibel!” vult Joost aan. “En dat is denk ik wat onze klanten nodig hebben. Allereerst hebben we veel uitzonderingen gestandaardiseerd. Denk aan een private label, metaalbewerking of een speciaal setje. Neem een eigen artikelnummer: in dat geval neemt de orderpicker een printertje mee en plakt direct de goede sticker op het doosje. Dat is mooi, hè”, lacht hij trots. “Maar ook speciale setjes van een bout, moer en ring is geen probleem. Of een klant die zijn bouten verpakt wil hebben in een emmer met deksel om de materialen mee te nemen de bouw op. ‘Kan niet’ bestaat bij ons niet.” 

Toekomst

“In de komende maanden zullen wij ons assortiment nog veel verder uitbouwen, zodat we nog meer speciale afmetingen, materialen en kwaliteiten uit voorraad kunnen leveren. Wij verwachten dat we – ook in de toekomst – het verschil kunnen maken met ons goed opgeleide personeel, uitgebreide assortiment, optimale klantenservice en uitstekende kwaliteit. De oplossingen die we daarvoor ontworpen hebben zijn heel schaalbaar. Daardoor konden we de groei van de laatste twee jaar probleemloos opvangen en zijn we klaar voor de volgende grote stappen!”   

"*" kennzeichnet Pflichtfelder

Senden Sie uns eine Nachricht

Dieses Feld dient der Validierung und sollte unverändert bleiben.

Können wir Ihnen dabei helfen?

Bekijk alle resultaten